Στρατηγικές Ανάπτυξης και Ταυτότητας για τις Ελληνικές Πόλεις του Μέλλοντος

Η απουσία ενός ξεκάθαρου οράματος για το μέλλον αποτελεί κοινό χαρακτηριστικό όλων των ελληνικών αστικών κέντρων. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι πόλεις σήμερα απαιτούν νέα σκέψη, ενώ ζητήματα όπως η διαμόρφωση μιας διαφορετικής ταυτότητας για κάθε τόπο είναι αναγκαία. Για παράδειγμα, έχουμε αναρωτηθεί ποτέ τι προσδοκούμε για την Αθήνα του 2050;

Οι ιδέες και οι προτάσεις για την ανάπτυξη των πόλεων προέρχονται από τη μελέτη του δρος Ανδρέα Χ. Μήλιου, ο οποίος είναι οικονομολόγος με εξειδίκευση στο μάρκετινγκ. Το έργο του, που τιτλοφορείται «Πώς να αναδείξεις τον τόπο σου. Μάρκετινγκ και διαχείριση επωνυμίας τόπων και πόλεων (city branding)», παρέχει πολύτιμες πληροφορίες και κατευθύνσεις. Ο καθηγητής Οικονομικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Παναγιώτης Λιαργκόβας, έχει γράψει τον πρόλογο του βιβλίου, που διατίθεται από τις εκδόσεις Κλειδάριθμος.

Στο βιβλίο του, ο Ανδρέας Μήλιος αναλύει τη σημασία της εικόνας των πόλεων ως άυλου κεφαλαίου που προάγει την ανάπτυξή τους. «Είναι γραμμένο με τη μορφή πρακτικού οδηγού, ώστε να καθοδηγεί τους μη ειδικούς και τα στελέχη των ΟΤΑ στη διαδικασία σχεδιασμού και υλοποίησης προγραμμάτων μάρκετινγκ και branding», εξηγεί. Μέσα από παραδείγματα επιτυχημένων διεθνών πόλεων, όπως το Αμβούργο και το Εδιμβούργο, παρέχει έμπνευση για τις ελληνικές πόλεις, όπως την Αθήνα, την Καστοριά και την Καλαμάτα.

Στις περιπτώσεις που εξετάζει, ο Μήλιος επισημαίνει τη μοναδική ταυτότητα που μπορεί να αναδειχθεί μέσω κατάλληλων στρατηγικών μάρκετινγκ. Η Καστοριά, για παράδειγμα, διαθέτει φυσικό κάλλος, πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και μια μοναδική σχέση με τη λίμνη και τα γύρω βουνά. Αντίστοιχα, η Καλαμάτα απολαμβάνει ευνοϊκή γεωγραφική θέση που μπορεί να υποστηρίξει πολλαπλές μορφές τουρισμού και ανάπτυξης.

Ιδιαίτερης προσοχής αξίζει η αναφορά στην Αθήνα. Ο Ανδρέας Μήλιος τονίζει ένα από τα αδύνατα σημεία της πόλης: την έλλειψη ενός σταθερού αφηγήματος και οράματος για το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει ως παγκόσμια μητρόπολη.

Η συζήτηση για το branding και τη βιωσιμότητα των ελληνικών αστικών κέντρων είναι κρίσιμη, καθώς η ταυτότητα και η λάμψη που αυτές οι πόλεις μπορούν να αποκτήσουν, θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά την επόμενη ημέρα τους.

Πηγή: kathimerini.gr