Βιώσιμες Λύσεις για την Αναβάθμιση των Παλαιών Αυτοκινήτων σε Ηλεκτρικά
Η βιωσιμότητα είναι μια λέξη που χρησιμοποιείται ευρέως σήμερα και αναφέρεται σε ένα μοντέλο παραγωγής καθώς και σε έναν τρόπο ζωής που στοχεύει στη μείωση της εκμετάλλευσης των φυσικών πόρων. Παρόλα αυτά, στην πράξη οι καταναλωτικές μας συνήθειες οδηγούν σε μεγάλη σπατάλη ενέργειας, νερού, τροφίμων και πρώτων υλών. Δεδομένης αυτής της πραγματικότητας, οι τεχνολογικές εταιρείες εστιάζουν στην αύξηση της παραγωγής τους, προσελκύοντας το κοινό με καινοτομίες, ενώ ταυτόχρονα ωθούν τα προηγούμενα προϊόντα τους σε αχρησία μέσω προγραμματισμένων κατασκευαστικών ελλείψεων.

Εντός αυτού του πλαισίου, οι μετατροπές σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, γνωστές και ως retrofit, παρουσιάζουν μια εναλλακτική δυνατότητα. Η διαδικασία αυτή ενδέχεται να απαιτήσει σοβαρές επενδύσεις, όπως για παράδειγμα η αναβάθμιση ενός Land Rover Defender που μπορεί να κοστίσει έως και 100.000 ευρώ. Προβλήματα μπορούν να προκύψουν σε πολλά επίπεδα, συμπεριλαμβανομένης της εγκατάστασης και της τοποθέτησης της μπαταρίας, που απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή για λόγους ασφαλείας και ισορροπίας του οχήματος.

Η νομοθεσία γύρω από τέτοιες μετατροπές ποικίλει ανά περιοχή. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι κανονισμοί είναι σχετικά χαλαροί, με τις αρχές να εστιάζουν στην ικανότητα του πλαισίου να υποστηρίζει επιπλέον βάρος και τα εξαρτήματα που προστίθενται. Στην Ευρώπη, οι διαδικασίες είναι πιο αυστηρές, με χώρες όπως η Γερμανία να απαιτούν έγκριση από ανεξάρτητους φορείς πιστοποίησης.

Η εμπειρία από τη Γαλλία είναι ενδεικτική, καθώς μια ομάδα επιχειρηματιών ίδρυσε την ένωση AIRe, η οποία πέτυχε την νομιμοποίηση των ηλεκτρικών μετατροπών το 2020. Εδώ η μετατροπή πρέπει να γίνεται σε πιστοποιημένο συνεργείο και οι κυβερνητικές επιδοτήσεις μπορούν να φτάσουν τα 20.000 ευρώ. Τα συγκεκριμένα κίνητρα φαίνονται να έχουν θετικό αντίκτυπο, με εκτιμήσεις για χιλιάδες μετατροπές στο προσεχές μέλλον.

Στην Ελλάδα, παρά την καθυστερημένη εξοικείωση με την ηλεκτροκίνηση, υπάρχουν παραδείγματα μετατροπών παλιών αυτοκινήτων σε ηλεκτρικά, όπως το Fiat Panda και το Citroen Saxo VTS, με επιτυχία στην αστική χρήση. Ωστόσο, η πρόκληση της πλήρους ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης παραμένει, με ζητήματα όπως η έλλειψη υποδομών φόρτισης και το υψηλό κόστος μετατροπής.

Αν και η ηλεκτρική μετατροπή αξίζει σίγουρα να διερευνηθεί, είναι σαφές ότι η κυβέρνηση θα πρέπει να αναζητήσει άλλους τρόπους υποστήριξης των κατόχων ρυπογόνων οχημάτων, ενδεχομένως μέσω οικονομικών κινήτρων για την αγορά νέων αυτοκινήτων με χαμηλότερες εκπομπές.

Στον τομέα των δίτροχων, μια ιταλική εταιρεία, η Talet-e, προγραμματίζει ηλεκτρικές μετατροπές για σκούτερ, εστιάζοντας σε μοντέλα ηλικίας 5 έως 15 ετών. Το κόστος των μετατροπών είναι περίπου 2.500 ευρώ, αποτελώντας μια οικονομική εναλλακτική απέναντι στην αγορά νέων ηλεκτρικών οχημάτων.

Πηγή: kathimerini.gr