Ο Σχεδιασμός του Ιδανικού Σχολείου και οι Επιπτώσεις του στον Μαθησιακό Χώρο

Η αρχιτεκτονική σχεδίαση σχολικών κτιρίων στην Ελλάδα έχει να αντιμετωπίσει πολλούς περιορισμούς, όπως η ελληνική νομοθεσία και οι παραδοσιακές αντιλήψεις για τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών. Οι αρχιτέκτονες, όμως, προσπαθούν να ενσωματώσουν σύγχρονες μεθόδους και ιδέες στο σχεδιασμό τους, αναγνωρίζοντας πόσο σημαντικός είναι ο χώρος για την ανάπτυξη και την εκπαίδευση των μαθητών.

Η διαμόρφωση των σχολικών χώρων μπορεί να επηρεάσει καθοριστικά τη μαθησιακή διαδικασία. Οι έρευνες δείχνουν ότι οι χώροι στους οποίους οι μαθητές περνούν τον χρόνο τους, όπως οι αίθουσες διδασκαλίας και τα προαύλια, εγγράφονται στη μνήμη τους, ακόμη και αν ξεχνούν άλλες πληροφορίες όπως μαθηματικούς τύπους ή ιστορικά γεγονότα.

Υπάρχουν ενδιαφέρουσες προσεγγίσεις στα μοντέρνα σχολικά κτίρια. Για παράδειγμα, ο Στρατής Δούκας από το γραφείο Δούκας Architects δημιουργεί χώρους που επιτρέπουν στους μαθητές να νιώθουν οικεία και να αναπτύσσουν τις κοινωνικές τους ικανότητες. Το νέο Νηπιαγωγείο και Παιδικός Σταθμός της Λεοντείου Σχολής, που ολοκληρώθηκε το 2021, σχεδιάστηκε να έχει ευέλικτες αίθουσες που μπορούν να μεταμορφώνονται ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών.

Η Μόρφω Παπανικολάου (SPARCH architects), σχεδιάζοντας το Νέο Δημοτικό Σχολείο του Κολλεγίου Ανατόλια, υπογραμμίζει τη σημασία της ασφάλειας και της οικειότητας στον παιδοκεντρικό σχεδιασμό. Το σχολείο συνδυάζει εσωτερικούς και υπαίθριους χώρους, δημιουργώντας έτσι έναν ελκυστικό μικρόκοσμο για τους μαθητές.

Η σύνθεση των εσωτερικών χώρων είναι εξίσου σημαντική. Οι Ελένη Καμπούκου και Ιουλία Σπαρτινού-Πατρώνη από το γραφείο eDje Architects σχεδιάζουν έναν σύγχρονο χώρο για το βρετανικό σχολείο St. Catherines, εστιάζοντας στη δημιουργία κοινοτικών περιοχών που προάγουν τη συνεργασία και την κοινωνικοποίηση. Η τεχνολογία ενσωματώνεται με φυσικό τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ παρέχονται και χώροι για τις μαθησιακές ανάγκες παιδιών με δυσκολίες.

Αξιοσημείωτο είναι ότι οι αρχιτέκτονες αναγνωρίζουν τη σημασία της παιδικής φαντασίας και της ελευθερίας στη σωματική κίνηση. Στον σχεδιασμό της Βίλλας Αιμιλία, οι Αγγελική Αθανασιάδου και Κατερίνα Βασιλάκου εστιάζουν στην ανάπτυξη εξωτερικών χώρων που προάγουν το παιχνίδι και την εξερεύνηση, κάτι που είναι εξαιρετικά σημαντικό για την ανάπτυξη των παιδιών.

Στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, η νομοθεσία συνεχίζει να δημιουργεί εμπόδια. Οι περιορισμοί αναφορικά με το μέγεθος των παραθύρων και την ασφάλεια επηρεάζουν τη δυνατότητα δημιουργίας φιλικών μαθησιακών περιβαλλόντων. Πολλοί αρχιτέκτονες, όπως ο Στρατής Δούκας, αναγνωρίζουν ότι η ελληνική εκπαίδευση χρειάζεται να υιοθετήσει πιο ευέλικτους σχεδιασμούς που να επιτρέπουν αυτενέργεια και βιωματική μάθηση για τους μαθητές.

«Είναι σημαντικό να διεκδικήσουμε όλοι κάτι καλύτερο γι’ αυτές τις γενιές», τονίζει η κ. Αθανασιάδου, επισημαίνοντας την ανάγκη για ένα πιο φιλόξενο και προσαρμοσμένο μαθησιακό περιβάλλον. Μέσα από τη συνεργασία αρχιτεκτόνων και εκπαιδευτικών, η προοπτική βελτίωσης των σχολικών κτιρίων είναι εφικτή, προσφέροντας έναν καλύτερο κόσμο για τους μαθητές της επόμενης γενιάς.

Πηγή: kathimerini.gr