Η σύγχρονη πραγματικότητα μέσα από τις κινηματογραφικές αφηγήσεις του σήμερα
Ο Γαλλομαλινέζος σκηνοθέτης Λατζ Λι, γνωστός από την υποψηφιότητά του για Όσκαρ με την ταινία «Αθλίοι», επιστρέφει με ένα νέο κοινωνικοπολιτικό έργο που εστιάζει στις γαλλικές συνοικίες. Μετά τον ξαφνικό θάνατο του δημάρχου, ένας ιδεαλιστής γιατρός αναλαμβάνει τη θέση του και στόχο έχει να αναβαθμίσει μια φτωχή γειτονιά μεταναστών. Ωστόσο, η υλοποίηση του σχεδίου του περιλαμβάνει τον εκτοπισμό της κοινότητας, κάτι που προκαλεί την αντίδραση της Χάμπι, μιας νεαρής κοπέλας από το Μάλι, που αναλαμβάνει ηγετική θέση στις διαμαρτυρίες. Ο Λι, με τη χαρακτηριστική του ματιά, αναδεικνύει σύγχρονα θέματα που αφορούν όχι μόνο τη Γαλλία, αλλά και την Ευρώπη, όπως είναι η ενσωμάτωσή προσφύγων και μεταναστών σε κοινωνίες και οι συνέπειες της στεγαστικής κρίσης. Όλη αυτή η ιστορία διαδραματίζεται με γρήγορους ρυθμούς και πλούσιες ανθρωπογεωγραφίες, ενώ η επιλογή του σκηνοθέτη να μην προσδιορίσει τη γεωγραφική τοποθεσία της αφήγησης προσθέτει έναν παγκόσμιο χαρακτήρα στην ταινία.

Το «Slow», μια ταινία από τη Λιθουανία, αφηγείται μια ασυνήθιστη ιστορία αγάπης ανάμεσα στην Ελενα, μια νεαρή χορεύτρια, και τον Ντόβιντας, έναν διερμηνέα νοηματικής. Παρόλο που η έλξη μεταξύ τους είναι άμεση, ο Ντόβιντας αποκαλύπτει ότι είναι ασεξουαλικός, και οι δύο τους αναγκάζονται να επανακαθορίσουν την ερωτική τους σχέση. Η σκηνοθεσία της Μαρίγια Καβταράτζε διακρίνεται για την ευαισθησία της και την αποφυγή κλισέ, αναδεικνύοντας το ερώτημα αν ένας τέτοιος έρωτας μπορεί να επιβιώσει.

Η ταινία «Κόκκινο νησί» μεταφέρει το θεατή στη Μαδαγασκάρη των αρχών της δεκαετίας του 1970. Κεντρικό πρόσωπο είναι ένα οκτάχρονο αγόρι που προσπαθεί να κατανοήσει τον κόσμο γύρω του μέσω της φαντασίας του. Εδώ εμφανίζονται οικογενειακά και κοινωνικά θέματα, ενώ η αποικιοκρατία εξετάζεται έμμεσα. Οι χαρακτήρες περιλαμβάνουν στρατιωτικούς και τις οικογένειές τους, προσθέτοντας βάθους στην απεικόνιση του κόσμου τους μέσω ατμοσφαιρικής φωτογραφίας.

Η ταινία «Το κάλεσμα του σπουργιτιού» από τη Βρετανία, γράφεται από την ελληνικής καταγωγής Βασιλική Βλάχου, και ασχολείται με μια πιο παραδοσιακή, αλλά έντονη ερωτική ιστορία. Ακολουθεί τον έρωτα μιας στρίπερ με έναν παντρεμένο καθηγητή φιλοσοφίας, καθώς η σχέση τους παίρνει επικίνδυνες διαστάσεις. Το ενδιαφέρον μοντάζ της ταινίας συνθέτει μια βίαιη ερωτική ιστορία που παραπέμπει στην κινηματογραφία της δεκαετίας του ’90.

Στο «Σινγκ Σινγκ», ο Κόλμαν Ντομίνγκο ερμηνεύει έναν κρατούμενο που βρίσκει ελπίδα μέσα από το θέατρο. Αν και η ταινία δεν ξεχωρίζει για την εφευρετικότητά της, επισημαίνει τη δύναμη της τέχνης να μεταμορφώνει ανθρώπινες ζωές. Αυτό που είναι αξιόλογο είναι το καστ, όπου οι περισσότερες ερμηνείες προέρχονται από πρώην κρατούμενους που συμμετείχαν στις πραγματικές παραστάσεις.

Πηγή: kathimerini.gr