Η Άνοδος της Κατανάλωσης Έτοιμου Φαγητού στην Ελλάδα και οι Αλλαγές στις Διατροφικές Συνήθειες
Μέχρι πρόσφατα, οι παραγγελίες φαγητού για σουβλάκια, πίτσες και μπέργκερ γίνονταν κυρίως τις ημέρες μεγάλων τηλεοπτικών γεγονότων ή εθνικών εκλογών. Σήμερα, ωστόσο, αρκετοί παραγγέλνουν φαγητό 2-3 φορές την εβδομάδα. Οι ανατιμήσεις στην εστίαση, ο περιορισμένος ελεύθερος χρόνος και η αυξημένη χρήση ηλεκτρονικών πλατφορμών παραγγελίας συνθέτουν έναν ισχυρό παράγοντα για την εκτόξευση της κατανάλωσης delivery. Ενδεικτικά, πολλοί νέοι επιχειρηματίες δημιουργούν dark kitchens που παρέχουν αποκλειστικά υπηρεσίες delivery χωρίς φυσικό κατάστημα.

Η ετήσια κατά κεφαλή δαπάνη για πρόχειρο φαγητό το 2023 φτάνει τα 151,90 ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 39% σε σχέση με πέρυσι. Συγκριτικά με το 2009, η αύξηση φτάνει το 184%. Η κατανάλωση εστιατορικών υπηρεσιών έχει μειωθεί κατά 6% σε σχέση με 15 χρόνια πριν, αν και έχει αυξηθεί κατά 24% σε σύγκριση με το 2022.

Η σημασία της διανομής έτοιμων γευμάτων έγινε ακόμη πιο εμφανής κατά τη διάρκεια των lockdowns, οπού αυτή ήταν η μόνη λειτουργούσα επιλογή του κλάδου. Πολλά καταστήματα συνεργάζονται με πλατφόρμες, επεκτείνοντας το ωράριο λειτουργίας τους για να ανταγωνιστούν εναλλακτικούς παρόχους.

Σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για τη χρήση τεχνολογιών πληροφορικής το 2023, το 44,1% του πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών παρήγγειλε φαγητό μέσω διαδικτύου. Επιπλέον, οι επιπτώσεις από την οικονομική κρίση επηρεάζουν την καθημερινή διατροφή, καθώς νοικοκυριά έχουν περιορίσει τις αγορές βασικών τροφίμων για να καλύψουν άλλες ανάγκες.

Η μέση μηνιαία κατανάλωση έχει μειωθεί σημαντικά σε προϊόντα όπως το ελαιόλαδο και το κρέας, ενώ οι τιμές αυξάνονται, επιδρώντας αρνητικά στον προϋπολογισμό των νοικοκυριών. Αν και μειώθηκε η κατανάλωση τροφών όπως το μοσχαρίσιο κρέας και τα ψάρια, η ζήτηση για όσπρια αυξήθηκε κατά 21% από το 2009, γεγονός που αποδεικνύει την αλλαγή στις προτιμήσεις και τις ανάγκες των καταναλωτών.

Πηγή: kathimerini.gr