Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα και η επίδραση του πληθωρισμού στην κατανάλωση
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Έκθεση Ηλεκτρονικού Εμπορίου 2024 που δημοσίευσε ο Ελληνικός Σύνδεσμος Ηλεκτρονικού Εμπορίου, το 2023 το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο B2C σημείωσε μέτρια ανάπτυξη 3%, σε σύγκριση με 2% το 2022, με τον ονομαστικό κύκλο εργασιών να αυξάνεται από 864 δισ. ευρώ σε 887 δισ. ευρώ. Παρά την αύξηση αυτή, το τοπίο του ηλεκτρονικού εμπορίου παρουσιάζει σημαντικές περιφερειακές ανισότητες. Η Δυτική Ευρώπη, η μεγαλύτερη αγορά για το ευρωπαϊκό ηλεκτρονικό εμπόριο B2C, παρουσίασε μικρή μείωση 1%, ενώ η Νότια και η Ανατολική Ευρώπη παρουσίασαν ρυθμούς ανάπτυξης 14% και 15% αντίστοιχα.

Στην Ελλάδα, το ποσοστό των καταναλωτών ηλικίας 16-74 ετών που πραγματοποίησαν ηλεκτρονικές αγορές το 2023 ανέρχεται στο 58%, διατηρώντας τα επίπεδα του 2022. Αντίθετα, η πρόσβαση στο Διαδίκτυο αυξήθηκε ελαφρώς, φτάνοντας το 86% από 84% το 2022, με πρόβλεψη για περαιτέρω αύξηση στο 88% το 2024. Αξιοσημείωτο είναι ότι το 2019, το ποσοστό ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα ήταν μόλις 39%.

Παρά την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, παρατηρείται ότι ούτε αυτό έχει μείνει αλώβητο από το πληθωριστικό κύμα. Ο πληθωρισμός, αν και αποκλιμακωμένος, συνεχίζει να επηρεάζει αρνητικά τον κύκλο εργασιών του ηλεκτρονικού εμπορίου, με προσαρμογή -3% το 2023 σε σταθερές τιμές. Μόνο η Ανατολική και η Νότια Ευρώπη παρουσίασαν ανάπτυξη σε πραγματικές τιμές.

Εισερχόμενοι στο 2024, οι εκτιμήσεις υποδεικνύουν ότι η ανάπτυξη του ευρωπαϊκού ηλεκτρονικού εμπορίου θα είναι περίπου 5%, με τον πληθωρισμό στην Ευρώπη να αναμένεται κατά μέσον όρο στο 2,7%.

Όσον αφορά την ευρωπαϊκή αγορά, το 2023 το 71% του πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών πραγματοποίησε αγορές μέσω Διαδικτύου, με προοπτική αύξησης στο 72% το 2024. Οι χώρες με τη μεγαλύτερη διείσδυση είναι η Ολλανδία και η Νορβηγία, ενώ οι χαμηλότερες καταγράφονται σε χώρες όπως η Μολδαβία και το Μαυροβούνιο.

Πηγή: kathimerini.gr