Ο Πορτογάλος Τιάγκο Ροντρίγκες, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν, δεν είναι ο σκηνοθέτης που απλώς ακολουθεί προκαθορισμένες διαδικασίες κατά τη διάρκεια μιας συνέντευξης. Αντιθέτως, προσιδιάζει σε ένα ανοιχτό πνεύμα που επιθυμεί να επικοινωνήσει τις ιδέες του, να διαφωνήσει και να συνδεθεί με τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε. Η συζήτησή μας εμπλουτίζεται από την προσωπική του εμπειρία και τις ιστορίες που επιθυμεί να μοιραστεί.
Ένα από τα πρώτα παραδείγματα που μοιράζεται είναι μια ιστορία από το βιβλίο της Βελγίδας φιλοσόφου Βινσιάν Ντεσπρέ, με τίτλο Au Bonheur des Morts. Πρόκειται για μια πραγματεία σχετικά με την ανάγκη έκφρασης του πένθους στη σύγχρονη κοινωνία. Αναφέρει μια συγκινητική αφήγηση δύο γυναικών φίλων, οι οποίες βιώνουν την απώλεια και την υποχρέωση να φροντίσουν η μία την άλλη, ακόμη και μετά τον θάνατο. Αυτή η εμπειρία επηρεάζει τη σκέψη του Ροντρίγκες για το πένθος και την απουσία, στοιχεία που ενσωματώνονται στη δουλειά του, όπως στην παράσταση Hecuba, not Hecuba.
Στο έργο αυτό, ο Ροντρίγκες ενώνει την ιστορία της αρχαίας Εκάβης με τη δραματική σύγχρονη πραγματικότητα μίας μητέρας που αναζητά δικαιοσύνη για τον αυτιστικό γιο της. Ουσιαστικά, αυτό το έργο δημιουργεί έναν διάλογο μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, θυμίζοντας τις κοινωνικές αναταραχές που διαρκούν μέσω των εποχών. Η ανάγκη για απονομή δικαιοσύνης αλλά και οι πόνοι των οικογενειών που επηρεάζονται από εγκλήματα, είναι θεμελιώδη θέματα που προβάλλονται.
Ο Ροντρίγκες παρουσίασε το έργο By the Heart το 2016 στη Στέγη, που τον καθόρισε ως συγγραφέα και ηθοποιό. Η τελευταία του δουλειά, Η Καταρίνα και η ομορφιά να σκοτώνεις φασίστες, που παρουσιάστηκε το Δεκέμβριο του 2023, συνδυάζει την πολιτική με τον προσωπικό πόνο, αφήνοντας έντονο αποτύπωμα στο κοινό.
Στην παράσταση του Ο χορός των εραστών, που είναι μια δημιουργία που ολοκληρώθηκε το 2021, ο Ροντρίγκες χειρίζεται τις ιστορίες δύο ανθρώπων που αλληλοεπιδρούν σε διαφορετικές στιγμές της ζωής τους. Η δομή του έργου, που επιτρέπει στους χαρακτήρες να μοιραστούν τις σκέψεις τους από δύο διαφορετικές οπτικές γωνίες, αναδεικνύει τις λεπτές αποχρώσεις των σχέσεων.
Η δουλειά του Ροντρίγκες διευρύνει το πεδίο της θεατρικής γραφής, εξερευνώντας πολιτικά θέματα και τη φύση της αγάπης. Όπως λέει, η αγάπη ως γλώσσα έρχεται να αναδείξει την ανάγκη των ανθρώπων να κατανοούν ο ένας τον άλλο, ξεπερνώντας τις διαφορές τους.
Στο ερώτημα αν η γλώσσα μπορεί να αποτελέσει εμπόδιο, ο Ροντρίγκες απαντά ότι η επικοινωνία στην τέχνη είναι βασική. Δηλώνει ότι η πρώτη του εμπειρία να δουλέψει σε μια γλώσσα που δεν γνωρίζει, όπως τα ελληνικά, τον έχει κάνει να συνειδητοποιήσει τη σημασία της εμπιστοσύνης στους συνεργάτες του και της ευαισθησίας στην ερμηνεία.
Η συζήτηση επέστρεψε και σε θέματα ισότητας μεταξύ των φύλων και της κοινωνικής δικαιοσύνης. Ο Ροντρίγκες θεωρεί ότι η αγάπη, ανεξαρτήτως φύλου, είναι πολιτικό ζήτημα. Η αγάπη μαζί με την επιθυμία για κατανόηση και αποδοχή μπορεί να ενσαρκώσει τις κοινωνικές προκλήσεις που ζούμε σήμερα.
Η εις βάθος συζήτηση και οι απόψεις του Ροντρίγκες καταδεικνύουν την σημασία της τέχνης και του θεάτρου ως μέσων κοινωνικής κριτικής και πηγών έμπνευσης, που συνδέουν τον προσωπικό πόνο με την πολιτική διεκδίκηση.
Πηγή: kathimerini.gr