Ο Κινέζος υπουργός Εμπορίου, Γουάνγκ Γουεντάο, προγραμματίζει επίσκεψη στην Ευρώπη την ερχόμενη εβδομάδα για συνομιλίες με τον επίτροπο Εμπορίου της Ε.Ε., Βάλντις Ντομπρόβσκις. Παράλληλα, θα επισκεφθεί και την Ιταλία, η οποία στηρίζει τους δασμούς για τα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ επιδιώκει κινεζικές επενδύσεις για τη δημιουργία παραγωγικής ικανότητας EV. Η Κίνα αναζητά τη στήριξη τουλάχιστον 15 κρατών-μελών της Ε.Ε., που αντιπροσωπεύουν το 65% του πληθυσμού, για να αντιταχθούν στους προτεινόμενους δασμούς στην ψηφοφορία τον Οκτώβριο. Ωστόσο, οι απόψεις εντός της Ε.Ε. διαφέρουν. Ορισμένα μικρότερα κράτη κρατούν χαμηλούς τόνους, ενώ άλλα δίνουν προτεραιότητα σε εγχώριες σχέσεις.
Σημαντική εξέλιξη είναι η προετοιμασία ψηφοφορίας για τους δασμούς της Ε.Ε. στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EV), καθώς η Κίνα χρησιμοποιεί την τακτική του «καρότου και του μαστιγίου» εντύνωντας τις πιέσεις της στους «27» της Ε.Ε. Απειλές για εμπορικά αντίποινα συνδυάζονται με προτάσεις για συμφωνίες και επενδύσεις σε κράτη-μέλη, με στόχο να αποτρέψουν την υποστήριξη στους προτεινόμενους δασμούς.
Η Κίνα φαίνεται αποφασισμένη να αντιδράσει εάν οι Βρυξέλλες προχωρήσουν στην επιβολή δασμών έως 35,3%. Οι εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα προς την Ευρώπη παρουσίασαν αύξηση 38% το 2023, φτάνοντας τις 656.000 μονάδες. Η Ευρώπη αντιπροσώπευε πάνω από το 40% των EV που αποστάλθηκαν από την Κίνα πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Reuters.
Οι χώρες όπως η Ισπανία, η Γαλλία και η Ιταλία, που είναι υπέρ της επιβολής δασμών, ενδέχεται να υπολογίσουν το πιθανό πλήγμα από τα αντίποινα της Κίνας στις εξαγωγές τους, ιδιαίτερα σε τομείς όπως το χοιρινό κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Η Κίνα έχει προχωρήσει σε στρατηγικές κινήσεις, όπως η υπογραφή συμφωνίας για την κατασκευή εργοστασίου 1 δισ. δολαρίων στην Ισπανία, προσπαθώντας να ενισχύσει τη θέση της στην Ε.Ε.
Ο οικονομολόγος Μέι Σινιού επισημαίνει ότι οι αγροτικές εξαγωγές της Ε.Ε. προς την Κίνα ανέρχονταν σε περίπου 10 δισ. δολάρια το 2023. Οι δασμοί στα προϊόντα αυτά μπορούν να αυξήσουν το «πολιτικό κόστος» για χώρες που τάσσονται υπέρ της επιβολής τους και να επηρεάσουν τις αγροτικές κοινότητες.
Η Ιρλανδία, μία από τις χώρες με λιγότερη έκθεση στην αγορά της Κίνας, φαίνεται ότι θα δώσει προτεραιότητα στην εσωτερική αγορά της Ε.Ε. έναντι των σχέσεων με την Κίνα. Οι εξαγωγές της Ιρλανδίας προς την Κίνα είναι περιορισμένες, γεγονός που την οδηγεί να επιλέξει την υποστήριξη των συμφερόντων της Ε.Ε. έναντι των κινεζικών.
Η επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα βρίσκεται στο επίκεντρο των διαπραγματεύσεων και των συζητήσεων, καθώς οι επόμενες κινήσεις θα καθορίσουν το μέλλον των εμπορικών σχέσεων μεταξύ της Κίνας και της Ε.Ε.
Πηγή: kathimerini.gr