Η μελέτη δείχνει επίσης μια αύξηση της δαπάνης για βασικές πηγές υδατανθράκων, όπως το ψωμί και τα ζυμαρικά, που είδαν αύξηση 10% το 2023 σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Παρ’ όλα αυτά, η συνολική κατανάλωση ψωμιού και αρτοσκευασμάτων έχει μειωθεί κατά 6% σε περίπου 4 κιλά μηνιαίως. Η τάση αυτή αντικατοπτρίζει μια ευρύτερη παγκόσμια στροφή προς πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές.
Αντίστοιχες μεταβολές παρατηρούνται και σε προϊόντα ζωικής προέλευσης, όπου οι βασικές ζωικές πρωτεΐνες δείχνουν μείωση 16%, με εξαίρεση τα πουλερικά, που παρουσιάζουν αύξηση. Οι φυτικές πρωτεΐνες, μάλιστα, κερδίζουν έδαφος στην προτίμηση των καταναλωτών. Στα γαλακτοκομικά προϊόντα, η κατανάλωση φρέσκου γάλακτος έχει μειωθεί κατά 42%, ενώ αυξάνεται η προτίμηση προς το γάλα χαμηλών λιπαρών.
Στην κατηγορία των φρούτων και λαχανικών, παρατηρείται μείωση 11% στην κατανάλωση φρέσκων φρούτων, κάτι που ανησυχεί ειδικά δεδομένου του μεσογειακού διατροφικού προτύπου. Η στροφή προς αλκοολούχα ποτά καταγράφει επίσης μια άνοδο, καθώς οι καταναλωτές τείνουν να προτιμούν την κατανάλωση στο σπίτι λόγω των αυξημένων τιμών σε χώρους εστίασης.
Η συνολική εικόνα της έρευνας δείχνει πως οι βασικές δαπάνες για διατροφή, εστίαση και άλλες καθημερινές ανάγκες αντιπροσωπεύουν το 44,61% των συνολικών δαπανών το 2023, σε σύγκριση με το 37,90% το 2009, υποδεικνύοντας μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο ζωής και τις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών την τελευταία 15ετία.
Πηγή: kathimerini.gr